HAMEL reda
- hamel.reda@univ-guelma.dz
Thesis title
Thesis title (Ar)
Thesis title (Fr)
keywords
keywords (Ar)
keywords (Fr)
Abstract
In an internal combustion engine (MCI), the contact at the different links of the mobile coupling (crankpin-crankshaft bearing, small end of the piston-rod bearing, ...) plays a leading role both at the level of its service life than at the level of energy dissipated by friction. Indeed, more than a quarter of the indicated power of the engine is lost by friction in the engine block and in the transmission. The hydrodynamic lubrication of the bearings makes it possible to separate the metal surfaces in relative motion by the existence of a viscous oil film interposed between the surfaces forming the contact. However, the importance of the gas explosion forces and inertia forces in an engine results in a frequent presence of sometimes destructive metal-metal contacts between the surfaces adjacent to the lubricating film. These contacts are mainly due on the one hand to a bad choice of lubricant and on the other hand to the lubrication system used.
Abstract (Ar)
في محرك الاحتراق الداخلي (MCI) ، يلعب التلامس عند الوصلات المختلفة للاقتران المحمول (محمل العمود المرفقي ، الطرف الصغير لحامل عمود المكبس ، ...) دورًا رئيسيًا على مستوى عمر الخدمة من على مستوى الطاقة تبددها الاحتكاك. في الواقع ، يتم فقد أكثر من ربع القوة المحركة للمحرك بسبب الاحتكاك بين كتلة المحرك وناقل الحركة. تزييت الهيدروديناميكي للمحامل يجعل من الممكن فصل الأسطح المعدنية في حركة نسبية عن طريق وجود فيلم لزيت النفط تتداخل بين السطوح التي تشكل الاتصال. ومع ذلك ، فإن أهمية قوى انفجار الغاز وقوى القصور الذاتي في المحرك تؤدي إلى تواجد متكرر لجهات الاتصال المعدنية المدمرة في بعض الأحيان بين الأسطح المجاورة لفيلم التشحيم. ترجع هذه الاتصالات بشكل أساسي من ناحية إلى سوء اختيار زيوت التشحيم ومن ناحية أخرى إلى نظام التشحيم المستخدم.
Abstract (Fr)
Dans un moteur à combustion interne (MCI), le contact au niveau des différentes liaisons de l’attelage mobile (maneton du vilebrequin-palier de tête de bielle, axe du piston-palier de pied de bielle, …) joue un rôle prépondérant tant au niveau de sa durée de vie qu’au niveau de l’énergie dissipée par frottement. En effet, plus du quart de la puissance indiquée du moteur est perdue par frottement dans le bloc moteur et dans la transmission. Le graissage hydrodynamique des paliers permet de séparer les surfaces métalliques en mouvement relatif par l’existence d’un film d’huile visqueux interposé entre les surfaces formant le contact. Cependant, l’importance des forces d’explosion des gaz et des forces d’inertie dans un moteur entraîne une présence fréquente de contacts métal-métal parfois destructifs entre les surfaces contiguës au film lubrifiant. Ces contacts sont essentiellement dus d’une part à un mauvais choix de lubrifiant et d’autre part au système de lubrification utilisé.
Scientific publications
Une publication internationale
Reda Hamel, Mustapha LAHMAR, Benyebka Bou-Said.
" Elasto-hydrodynamic lubrication analysis of a porous misaligned crankshaft bearing operating with nanolubricants." Mechanics & Industry 24, 2 (2023).
Scientific conferences
Une communication internationale
Hamza Bensouilah, Mustapha Lahmar, Reda Hamel, Hamid Boucherit et Ahcene Mouassa" Analysis of couple-stresses and piezo-viscous effects in a layered connecting-rod bearing using a global thermal approach" International Conference on Advanced in Mechanical Engineering (ICAME), istanbul - Turkey, december 19 - 21, 2018
Une communication nationale :
Reda Hamel, Mustapha Lahmar " PEHD behaviour of reciprocating machinery journal bearings " My thesis in 180 seconds competition , guelma - Algeria, 01 December 2019