Chidekh Imad Eddine
- chidekh.imadeddine@univ-guelma.dz
- imadchidekh@gmail.com
Thesis title
Thesis title (Ar)
Thesis title (Fr)
keywords
keywords (Ar)
keywords (Fr)
Abstract
This study aims to shed light on the impact of marketing innovation through its dimensions service innovation, pricing innovation, distribution innovation, promotion innovation, physical evidence innovation, people innovation, and process innovation on hotel brand equity, represented by its dimensions: brand loyalty, perceived brand quality, and brand awareness & associations. To achieve this, a field study was conducted on a sample of 165 customers who had previously booked at star-rated hotels (4- and 5-star hotels) in Algeria. A questionnaire was adapted and used as the main research tool for data collection. The gathered data was then analyzed using IBM SPSS Statistics V27.The analysis involved applying an independent One sample t-test to measure the extent to which the included hotels adopt marketing innovation, as well as a simple linear regression analysis to test its impact on hotel brand equity. Additionally, an independent samples t-test and one-way ANOVA were used to examine differences in the customers' evaluation of hotel brand equity based on demographic variables and other stay-related factors. The results indicated that the hotel establishments included in the present study adopt marketing innovation and that there is a statistically significant impact of marketing innovation on hotel brand equity from the perspective of the study sample. However, no significant differences were found in customers' evaluation of brand equity based on demographic variables and stay-related factors.
Abstract (Ar)
تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على تأثير الابتكار التسويقي من خلال أبعاده المتمثلة في (الابتكار في الخدمة، الابتكار في التسعير، الابتكار في التوزيع، الابتكار في الترويج، الابتكار في الدليل المادي، الابتكار الأفراد، الابتكار في العمليات) على قيمة العلامة التجارية الفدقية من خلال أبعادها المتمثلة في (الولاء للعلامة، الجودة المدركة للعلامة، الوعي والارتباطات الذهنية بالعلامة).
ولتحقيق ذلك، تم إجراء دراسة ميدانية لعينة تضم 165 زبونا سبق لهم الحجز في مؤسسات فندقية مصنفة (4 و5 نجوم) بالجزائر، حيث صمم استبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات اللازمة التي تم تحليلها بالاستعانة ببرنامج (IBM SPSS Statistics V27)، وذلك من خلال تطبيق اختبار (T) لعينة مستقلة لقياس مستوى تبني المؤسسات الفندقية محل الدراسة للابتكار التسويقي، بالإضافة إلى تحليل الانحدار الخطي البسيط لاختبار أثره على قيمة العلامة التجارية الفندقية. كما تم استخدام اختبار (T) لعينتين مستقلتين، واختبار التباين الأحادي (One Way ANOvA) لدراسة الفروقات في تقييم الزبائن لقيمة العلامة التجارية الفندقية وفقًا للمتغيرات الديمغرافية ومتغيرات أخرى مرتبطة بالإقامة.
وقد أظهرت النتائج أن المؤسسات الفندقية محل الدراسة تتبنى الابتكار التسويقي، كما تبين وجود أثر ذو دلالة إحصائية للابتكار التسويقي على قيمة العلامة التجارية الفندقية من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة. في المقابل، لم تظهر الدراسة فروقات معنوية في تقييم الزبائن لقيمة العلامة التجارية تعزى إلى المتغيرات الديمغرافية والمتغيرات مرتبطة بالإقامة.
Abstract (Fr)
Cette étude vise à mettre en lumière l’impact de l’innovation marketing à travers ses dimensions (innovation dans le service, innovation dans la tarification, innovation dans la distribution, innovation dans la promotion, innovation dans l’environnement physique, innovation liée au personnel, innovation dans les processus) sur le capital de marque hôtelier, à travers ses dimensions (fidélité à la marque, qualité perçue de la marque, notoriété et associations mentales à la marque).
Pour ce faire, une étude de terrain a été menée auprès d’un échantillon de 165 clients ayant déjà réservé dans des établissements hôteliers classés 4 et 5 étoiles en Algérie. Un questionnaire a été conçu comme principal outil de collecte des données, lesquelles ont été analysées à l’aide du logiciel IBM SPSS Statistics V27, en appliquant le test T pour échantillons indépendants afin de mesurer le niveau d’adoption de l’innovation marketing par les établissements étudiés. Une analyse de régression linéaire simple a également été effectuée pour tester son effet sur le capital de marque hôtelier. En outre, le test T pour deux échantillons indépendants et le test d’analyse de la variance à un facteur (ANOVA One Way) ont été utilisés pour étudier les différences dans l’évaluation du capital de marque hôtelier selon les variables démographiques et d'autres variables liées au séjour.
Les résultats ont montré que les établissements hôteliers étudiés adoptent l’innovation marketing. Ils ont également révélé un effet statistiquement significatif de l’innovation marketing sur le capital de marque hôtelier du point de vue des membres de l’échantillon étudié. En revanche, l’étude n’a pas montré de différences significatives dans l’évaluation du capital de marque hôtelier attribuables aux variables démographiques ou aux variables liées au séjour.
Scientific publications
أثر الابتكار التسويقي على صورة العلامة التجارية الفندقية –دراسة تحليلية لآراء عينة من زبائن الفنادق المصنفة (4 نجوم) بولاية سطيف الجزائرية-
أثر الابتكار في الخدمة على قيمة العلامة التجارية الفندقية -دراسة تحليلية لآراء عينة من زبائن المؤسسات الفندقية المصنفة (5 نجوم) بالشرق الجزائري-
Scientific conferences
The Role of Social Media in Enhancing Competitive Vigilance for Startups: A Synthesis of Past Literature.
The Impact of Service Innovation through Digital Touchpoints on the Perceived Quality of Early-Stage Startups: A Synthesis of Past Literature.
Unveiling the Effect of Social Media Advertising on Building Brand Awareness for Startups: a synthesis of past literature.
A Review on Novel Innovations in AI and Their Significant Impact on the Institutional Work Environment.