Zerdoudi Souhila

- zerdoudi.souhila@univ-guelma.dz
- souhilazerdoudi@yahoo.fr
Thesis title
Thesis title (Ar)
Thesis title (Fr)
keywords
keywords (Ar)
keywords (Fr)
Abstract
Online learning environments provide the opportunity for learners to engage in order to collaborate, share and exchange knowledge and experiences remotely through the use of different tools.
Learner engagement is generally defined as the cognitive, behavioral and emotional involvement in order to accomplish an activity or task during the learning process. This engagement has effects on the learning performance of learners.
Different research contexts should be explored such as: learning analytics, learner modeling, social and collaborative learning and the different types of engagement identified in the literature. The overarching objective is to exploit the traces resulting from the activities carried out by learners during collaborative learning sessions, by problem, by project or in a social context to improve the engagement of the learners.
So what metrics should you use to automatically assess and measure learner engagement? and how to improve the degree of learner engagement in a social and collaborative learning context?
Abstract (Ar)
توفر بيئات التعلم عبر الإنترنت الفرصة للمتعلمين للمشاركة من أجل التعاون ومشاركة وتبادل المعرفة والخبرات عن بُعد من خلال استخدام أدوات مختلفة.
يتم تعريف مشاركة المتعلم عمومًا على أنها المشاركة المعرفية والسلوكية والعاطفية من أجل إنجاز نشاط أو مهمة أثناء عملية التعلم. هذه المشاركة لها آثار على أداء التعلم للمتعلمين.
يجب استكشاف سياقات بحث مختلفة مثل: تحليلات التعلم ونمذجة المتعلم والتعلم الاجتماعي والتعاوني وأنواع مختلفة من المشاركة المحددة في الأدبيات. الهدف الأساسي هو استغلال الآثار الناتجة عن الأنشطة التي يقوم بها المتعلمون خلال جلسات التعلم التعاوني ، حسب المشكلة ، حسب المشروع أو في سياق اجتماعي لتحسين مشاركة المتعلم.
إذن ما هي المقاييس التي يجب أن تستخدمها لتقييم وقياس مشاركة المتعلم تلقائيًا؟ وكيفية تحسين مستوى المشاركة المتعلمين في سياق التعلم الاجتماعي والتعاوني؟
Abstract (Fr)
Les environnements d'apprentissage en ligne offrent l’opportunité aux apprenants d’engager afin de collaborer, de partager et d’échanger les connaissances et les expériences à distance via l’utilisation des différents outils.
L’engagement de l’apprenant est généralement défini comme l’implication cognitive, comportementale et émotionnelle afin d’accomplir une activité ou une tâche pendant le processus d’apprentissage. Cet engagement a des effets sur les performances d’apprentissage des apprenants.
Différents contextes de recherche doivent être explorés comme : les learning analytics, la modélisation des apprenants, l’apprentissage social et collaboratif et les différents types d’engagement identifiés dans la littérature. L’objectif primordial est d’exploiter les traces issues des activités réalisées par les apprenants lors des sessions d’apprentissage collaboratif, par problème, par projet ou dans un contexte social pour améliorer l’engagement des apprenants.
Donc quels sont les indicateurs à utiliser pour évaluer et mesurer l’engagement des apprenants automatiquement ? et comment améliorer le degré d’engagement des apprenants dans un contexte d’apprentissage social et collaboratif ?
Scientific publications
- Zerdoudi , S., Tadjer, H., Lafifi, Y. (2023). Study of Learner's Engagement in Online Learning Environments. IJIAM , International Journal of Informatics and Applied Mathematics.
Scientific conferences
- Zerdoudi , S., Tadjer, H., Lafifi, Y. (2021). Learning analytics techniques and learner engagement in online learning environments. IAM’21, 4th Conference On Informatics And Applied Mathematics.
- Zerdoudi , S., Tadjer, H., Lafifi, Y. (2022). Towards a proposal to improve learner engagement in online learning environments. IAM’22, 5th Conference On Informatics And Applied Mathematics.
- Zerdoudi , S., Tadjer, H., Lafifi, Y. (2023). A Gamification-based approach to improve the learners’ engagement in online learning environments. NCNETI'23 The First National Conference on New Educational Technologies and Informatics.